Artrose is helaas nog niet te genezen maar toch kun je er zelf in de meeste gevallen ook iets  aan doen.  Een van de belangrijkste dingen die je zelf kunt doen is blijven bewegen. Massage kan je helpen om pijn en stijfheid te verminderen en bewegen comfortabeler te maken.

Oorzaken van artrose:

Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over het ontstaan van artrose , overbelasting , verkeerde houding, erfelijkheid en ontsteking zijn de meest genoemde. Artrose is een van de meest voorkomende reumatische aandoeningen. Volgens het reumafonds is artrose: Een reumatische ziekte waarbij het kraakbeen dunner en zachter wordt.

Dit  kun je o.a. doen om de pijn van artrose te verminderen:

Artrose is een progressieve ziekte, wat betekent dat het geleidelijk verslechtert na verloop van tijd, je komt er dus niet meer vanaf. Ondanks dat je er niet meer vanaf komt, zijn er toch een aantal dingen die je zelf kunt doen. Vaak wordt medicatie voorgeschreven zoals prednison. Naast medicatie zijn er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verminderen. Een van de belangrijkste is blijven bewegen, iets wat best lastig is als je pijn hebt.

Zelf verminderen klachten bij artrose:

  • Regelmatig blijven bewegen
  • Gewicht verliezen indien nodig
  • Hulpmiddelen gebruiken indien nodig
  • Je werkzaamheden zoveel mogelijk afwisselen
  • Ontspannings oefeningen doen
Massage bij artrose

Doordat artrose pijn veroorzaakt heb je vaak de neiging om een andere houding aan te nemen en daarmee je gewrichten verkeerd te belasten. Meestal zorgt dit juist voor extra spierpijn en stijfheid in de aangetaste gewrichten.

Klassieke massages blijken vooral goed te werken bij mensen die artrose hebben. Dankzij de massage zeggen zij minder last van pijn te hebben.  Omdat iedereen anders is heb ik geen standaard behandeling voor artrose. Ik neem altijd de klachten die jij hebt met je door en pas daar mijn behandeling op aan.

 

Bij een klassieke massage ontspannen de spieren zich. Het gedeelte van je lichaam wat gemasseerd wordt heeft een betere doorbloeding en daardoor voelt je minder pijn. Een klassieke massage kan  op armen, benen, rug, nek  en schouders gegeven worden. Ook warmte wordt vaak door artrose patiënten als prettig ervaren.

 

Omdat ik zelfmijn rug natuurlijk niet kan masseren ga ik iedere 6 weken naar een masseur voor mijn artrose. Ik heb het zelf op meerdere plaatsen, het ergst in mijn rug en voeten maar ik kan er door goed onderhoud gewoon mee functioneren.

 

Voor iedereen die het gelukkig niet heeft, en benieuwd is wat een artrose patiënt zoal voelt: http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/artrose